5.1.13

Bila ilmu sekadar pointer...

Walaupun disaat ini aku, masih mengantuk sebab kurang tido, hasil daripada semalam yg masih lagi mamai sebab aku dok baca TITAS yg berjela2 muka suratnyer, walaupun hanya terletak di screen laptop, bukannye pada kertas.. aku gagahkan diri untuk menaip... (takde bende pun sebenarnya.)

Mukadimah nyer, Salam kepada semua..

K, bila berbicara mengenai final, sume orng fikir satu, acaner aku nak strive, untuk menaikkan pointer aku? well, banyakla perkara yang dibuat, study la, n buat preparation (bnyak la sngat, aku rase satu perkara satu tu jerh)

So, tibalah pada hari yang GEMILANG itu, dudukl dalam dewan, jawab exam.. tapi kadang2, ade jugak manusia yang mengikutkan kehendak hati yang gelap untuk melakukan perkara yang ta sepautunyer... iaitu? MENIRU.

Well, bila orang meniru, ade faktor2 sebenarnyer..

1. sah2la study memain, buat sambil lewa bagai.. tataw nak jawab dah ni, perah otak habes2an, tapi ilmu tu tak kua.. (erm, kalau tade input, macamane nak ade output? musykil2)

2. hampir sama ngn yang diatas nih, buat hal time lecturer, tak gi kelaslah, assignment tak buatla, last2, carry mark rendah, so, takut pointer rendah, buatla perkara yang ta ptut tu, SEBAB? Final peratus untukpointer pun hamper half, so~ jalanla...

3. 'Saye dah buat sehabis baik dah ni, tapi tak yakin, sebab kalau belajar jer, macam tak masuk, da berusaha bersungguh2, tapi still, worry sebab rase tak yakin dengan diri sendiri.. nak jugak pointer tinggi2... taknak ketinggalan.. rase tk adil, sebab ade pelajar tu, maen2, tapi bila tengok2, pointer bagus2... '

4... erm~ tatw dah~ (SILA ISI TEMPAT KOSONG)

well, untuk pengetahuan semua, aku ni hidup, berprinsip, kalau aku dah pegang satu prinsip tuh, memang aku pegang giler2.. n salah satu prinsip aku, aku tak suke kalau bab amanah nih, maen2.. sebab ayah aku ade ajar, walaupun a slightest thing, bila amanah da diberi, tolong jage. (yer, kadang2 pun aku alpa..)


so, opcos la, bila aku sebut pasal amanah, aku akan berbicara pasal bab2 meniru2.. niyh.. N aku memang agak anti ngn manusia yg bila exam, meniru... aku memang dari dulu lagi cemginih, kalau aku nampak orang meniru, aku jadi marah, tapi aku ni manusia selemah2 iman, so, I just keep it to myself.. bagi sesiapa yg mengenali aku, YES, aku pernah buat kerja bodoh ni sekali, waktu aku form 4, biasala, bila kite form 4, zaman seronok2 time tuh, n mase tuh, aku tak pikir langsung pasal gred, honest2, aku buat suke2 sbb kebanyakannye budak kelas aku buat sebab suka2.. tapi kami da insafla mase naek form5. SPM kan?

So, aku nak tanye, kenape nak meniru? Ok, mari berbicara mengenai kes 1 dan 2.. Kepada orang2 yang macam nih, saye mau tanye, kenape ek masuk Universiti? rase2nye, kalau masuk universiti, nak maen2, bukan nak gain knowledge, saye rase tak payah masuk Uni pun tape.. baik kerja terus, dapat duit, lagi senang, duit sendiri pulak tuh. Sebab memangla masuk uni nih, ade tanggungan, duit ptptn bagai..tapi kan, ptptn tu kan hutang? ade tambahan bayaran lagi, last2 kena bayar jugak.. Yes, masuk Uni, untuk dapat krja bagus, bla..bla.. bla.. kalau pointer tinggi lagi bagus, bla..bla..bla.. erm, kalau difikirkan balik, rase2nyer, kenape kita masuk uni, gone through that hardship bagai~ sebab actually, bukannye sebab syllabus, yang kita belajar, tapi last2 tak ditanya bila kerja tuh..

In my opinion, kita masuk high varsity sebab, experience actually, and still, kalau kita dpat apply knowledge yg kita dapat wktu blaja syllabus2 tuh, it is better.. Bila kita masuk high varsity, kita akan blaja macam2.. Kita blaja untuk deal with a lot of things... that is vary~ maken susah satu kerja yang kita handle, maken senang kerja kita in the future.. As my lecturer once asked, this one question that was unanswered by his students,

' KENAPA KAMU MASUK UNIVERSITI SEBENARNYA?? "

n he finally answer

" is for you to become a desicion maker in the future, that's what differentiate you with the others"   

so, faham tak maksudnye kat sini?

"It's not about the destination, it is about the journey"

So, untuk kes yang ketiga pulak~ kenape mesti tak yakin dengan diri sendiri? Kenape mesti nak lookup to orang? kenape taknak reflect diri sendiri? Wahai kamu sekalian, kita hidup ni untuk oranag ker? bukan untuk diri sendiri? kita nak kejar ape sebenarnyer? Macamana kita nak taw level and potential diri sendiri, kalau kita asyek kejar sesuatu dengan bertujuan, supaya orang boleh 'nampak' kita... (I don't know how to express this in words).. N at the same time, when you only care about the title, you will never know about yourself value.. It will give you some effect in future~

n memangla, bila kite bercakap benda niyh, kita akan kaitkan dengan dosa semua, so faham2la~..

Cuma bila kita da amek jalan yang salah, rase2, ade keberkatan ker?

Assalamualaikum~



1 comment: