7.4.13

Kerja Lapangan di Bukit Bakar , Machang Kelantan

Assalamualaikum...

Pada 28 hingga 30 Mac 2013, kami, pelajar Biodiversiti buat kerja lapangan untuk subjek Prinsip Ekologi, dekat Bukit Bakar, Kelantan. Perjalanan yang mengambil around 2 jam dari UMT. Sesampai kat sane, kami kena pasang cage untuk trap small mammals and pasang net untuk kelawar and birds.


Set up cage dan penerangan untuk memasang net

Pemasangan net

Every like two hours, kami akan periksa net untuk pastikan kalau2 ada burung atau kelawar yang ditangkap, but of course, kalau kelawar, memang akan dapat pagi, sebab kelawar hanya keluar waktu malam...

Hasil....



Other activities that we did was myrmecology studies. which is a scientific study about ants. Kami siapkan 'traps' untuk collect ants. Ada dua jenis, satu kami guna umpan nenas, dan lagi satu, gune umpan ikan sardin.
Untuk umpan nenas, kitorang kena dig holes, untuk masukkan bekas yang berisi nenas. Untuk umpan sardin, kami cuma guna daun untuk letakkan sardin, dan pinkan pada pokok.

 

Lets proceed to another one..

Soil Analysis. Kami kena ambil sampel tanah, untuk kaji lapisan2 tanah, yang terdiri daripada pasir, tanah liat, etc. Pada masa yg sama, kami jugak ambil bacaan pH dan kelembapan tanah.

Proses ketuk2 nih, pun proses dalam nak ambil sampel tanah, bukan men ketuk2



Proses collect ants dari umpan and identifying species of ant


Antara aktiviti yang paling seronok, tangkap ikan, sebab ape? boleh maen air! hohoho


`
Ukur dan timbang ikan 





Aktiviti kami pada hari terakhir, Forest Inventory..


Actually, aku malas nak taip banyak2, sebab tade idea.. memang blogger yang tak berkaliber.. But pictures tell you thousands of words right?


 



2 comments: