24.12.12

Hujan Rahmat

Salam kepada semua..  (mood nk berblog tetibe nek, mungkin banyak perkara diminda yg nak diluahkan)

Prologue ;

cehceh.. ade prologue bgai.. actually, it sort of the opening of my story, not a story actually, more to sharing knowledge.
Dulu, waktu aku dapat course Pemuliharaan dan Pengurusan Biodiversiti nih, aku tak pernah fikir dalam pun, aku just excited and bersyukur sebab, dapat masuk Universiti after struggle kat Form 6 dulu. But after a while. when I think about it, baru aku taw, memang aku ditakdirkan dengan program ni dengan ade hikmah disebaliknya... Sebab bila aku ingat2 balek, ade satu mase aku remaje dulu2.. (eh? Tue sangat ke eden??) aku ade terpikir nak amek Program yg berkaitan ngn perhutanan.. Entah kenape, adela berangan2 nak masuk hutan, kaji species, something like that.. and IN THE END?? aku dapat jugak program nih, yg berkaitan ngn minat aku.. see??

The actually main thing:

Sebenarnye, aku nak ceriter pasal hujan yg memang dah common bile musim tengkujuh kat Terengganu nih. Aku recently baru blaja pasal satu phylum animal species yg dipanggil echinodermata, a.k.a SEASTAR.. or name englishnye, tapak sulaiman.. Interesting blaja pasal tapak sulaiman nih.

Okla, aku bukan nak cerite pasal tapak sulaiman yg berkaki lima nih, tp satu lagi jenis tapak sulaiman yg digelar, Mahkota duri a.k.a Crown Of Thorn



Crown of Thorn ini adalah satu species yg makan coral, n kalo korg nak taw, bg yg tataw agih, atau aku yg dok assume org tataw, coral ini adalah satu species animal yg termasuk dalam Phylum Cnidaria...



so~ ape kaetan ngn seastar, acropora (coral) ngn hujan?

K arituh, dalam kuliah, lecturer aku ceriter la pasal COT nih, kalo populasinya yg melampau, bole wipeout the coral reefs, sebabnye, COT makan coral kan? tapi ape yg menyebabkan populasi COT boleh banyak? Sebab, apabila coral dalam keadaan stress, ia akan mengeluarkan metabolite2 yg boleh di - detect oleh COT, so COT pun lai2 la dtg, n kenape lak so coral ni boleh stress?? sebab oleh human activities, mcm kat kawasan pelancongan ramai yg berenang2, snorkeling bagai, somehow 'harm' the coral, n air laut yg mungkin tercemar dengan chemical yg somehow lurut dr badan manusia, hasil dari lotion, sunscreen, n whatever stuff la.. menyebabkan coral stress.

N ade agi yg menyebabkan COT populasi ni boleh bloom dengan banyaknya, again, ngn human activities, seperti, overfished, (tataw bahasa melayunye hape =.=) somehow, pemakan (predator) COT ni berkurangan, contohnye Triton



species banyak kena collect disebabkan shellnye..

so, ape kaetan sume nih ngn hujan?? Lecturer aku pernah sebut, kalo nak dicomparekan pulau2 kat pantai barat, ngn pulau2 kat pantai timur, pulau2 kat pantai timur yg kawasan coralnyer, 'bersih'.. sebab, aktiviti pembersihan COT ini berlaku secara semulajadi, disebabkan HUJAN yg lebat, n Musim Tengkujuhnye.. waktu nila, hanya orang yg hebat2 je yg berani pergi ke laut... hahaha! takdela, maknenye, waktu nila, ramai yg tak kelaut, tak kisahla same ade dari segi, penangkapan hasil laut, ataupun dari segi pelancongan... waktu nila, ekosistem terumbu karang, dapat restore balek keadaanya.. ape2 yg lebih akan berkurang, ape2 yg berkurang akan lebih sedikit.. ape2 pun semuanya kena sederhana...

Faham n nampak tak situasinya??

Kegiatan/ campurtangan manusia berkurang --> coral ta stress (pada masa yg sama predator2 tak ditangkap) --> dapat restore balek keadaan --> ikan2 mula membentuk populasi --> lebih banyak kepelbagaian species --> dapat menyeimbangkan ekosistem... SEE??

inilah namanya Hujan Rahmat yg aku maksud2 kan... *insert smiley face*

No comments:

Post a Comment