24.12.12

Latihan Medan Chakah, SISPA UMT

Aku tak kira walaupun final makin dekat, hujan mencurah2, banjir naek paras pinggang, aku nak update gak blog, sbb blog ni da lame kowt tertinggal. Sebab aku tade cerita sangat nak ceriter, dengan bizinye agih, assignment.. omaimaiya

Actually, aku nak cerite ade cerite sebelum nih, aku masuk kawad kaki, tapi takper, hold dulu, sbb aku nak update benda yg menimbulkan banyak emosi dalam diri ini.

LATIHAN MEDAN SISPA UMT 2012/2013 dekat Hutan Lipur Chakah Setiu.

Hari pertama 20/12/12

Kitorang berangkat pegi kt tempat yg dituju, ramaila involve, dr sispa 1, 3 and sispa 5 yg organize.. pagi2 da pung hujan.. so~ Bayangkan.. da smpai, tolong alih2 barang, setup2 khemah. N, waktu tu HUJAN.. setup khemah sambil hujan... so mmg mandi hujanla kan?? Korg kate best mandi hujan?? jap, sat2~ jangan dok suko...

Tapi ade part yg seronok, waktu kitorang tenga setup ramai2 untuk sediakan tempat teduh untuk semua berkumpul setiap kali aktiviti, waktu tu memang seronok, sume maen hujan sambil gelak ketawa, maen simbah2 air... BTW, kitorang terjumpe ulat gonggok yg besar n panjang, sebagai budak2 BIO-D~ aku ngn member punyela excited nak bwak balek bagai, tapi, bile pike balek, tataw lak nak simpan mane tuk 3 ari.. payah pulak..
 *sekadar hiasan*


<-- tenga setup tiang


tp sebab aktiviti yg hujan turun ngn lebat, banyak aktiviti tergendala, sepatutnya ade water confident, tapi ta sempat nak buat, n sepatutnye, malam tuh kitorang ade midnight walk, tp tk bole buat gak sebab hujan yg agak lebat and org yg sepatutnyer memantau kitorang tade kat situ mlm tuh.. so, last2 kitorang kena rancang aktiviti malam kebudayaan, well, bnde yg sangat komen dalam perkhemahan, mesti ade malam kebudayaan bagai...

so, malam tu, dengan hujan2nyer, malam kebudayaan terpaksa dijalankan, pelbagai gelak ketawa ngn gelagat orang buat persembahan, tp satu jela, SEJUK GILER!! hanya Allah je yg taw perasaan aku time tuh....


*kumpulan ni dok nyanyi lagu anak kampung, sambil nari tarian ngajat.. pergh lawak!!












so malam tu, kitorang tido dlam keadaan yg basah sbb khemah masuk air.. haih, ni yang nak citer ngn penuh bersemangat niyh, dengan hujan lebat, nak tido pun tade selera, padahal grup aku kena sentri *betol ke aku ejak* mlm tuh, aku mestila nak CUKUP kan tido, sbb kena bangun pkul 3, jage smpai kul 4. kat situ ngn air yg ade n tade, terpakse sangkut air dr sungai.. nampak tak survival kat situh??


Hari Kedua 21/12/2012

Time ni agak menarik gak, hujan still turun, tapi tak selebat hari sebelumnyer, so, SISPA 1 ngn SISPA 3 dipisahkan, sbb diowg g wat latihan n blaja pasal ikatan tali, kami SISPA 1, ade ujian mengenai ikatan triangular bandage.. walopon dah blaja, kami insist gak ngn koperal yg bek hati tuk ajar kitorg lagi sekali... nampak tak kat situ? kitorang persuasive giler.. kah3! lepas tu ade latihan pasal choking, , kitorang smpai2 je kat tapak nak wat latihan, hujan turun ngn lebatnyer, dala hujan turun lebat, kitorang kena duduk pulak atas jalan tar, aku ngn cermin mata yg basah mmg kurang penjelasan nak dengar n lihat ape yg die cakapkan.. pastu latihan kitorg stop kat situ.

Lepas hujan da reda sikit, lps makan sume bgai, kitorang gabung balek, form kumpulan asal, yg menggabungkan SISPA 1 ngn SISPA 3. n lepas tuh peristiwa menarik berlaku.. jeng3, kami wat Jungle Trekking!! Aku mmg suke part2 jungle trekking sbb nak menikmati keindahan alam. Time tula ramai da cuak bab PACAT. aku yg mmg tak pernah deal ngn pacat, tengok pun tak pernah.. Nak jugak tengok... Start jungle trekking, time tula ramai da terjerit2 sebab pacat, aku, naseb bekla ade sedikit keberanian tuh, menolong mereka2 menanggalkan pacat, walopon aku tak berani nak pegang guna tangan sendiri, gune daun nak tanggalkan, tapi, as STUDENT BIO-D aku harus berani! *semangat*.. biasela, baru blaja bab pacat arituh... hoho!


*sekadar gambar hiasan

n time tu mmg aku cakap, banyak gile pacat, n Alhamdulillah, tde satupun hinggap kat aku, cume ade yg merayap2 kat kasut, so aku tanggalkan cepat. Kawan2 aku da jadi penderma darah da.. gemuk2 giler pacat2 tuh.













Malam tu pulak, kitorang ade aktiviti saje2 nak seronok2, padahal da taw da azalinya, mlm tu kitorang akan bangun, n akan ade midnight walk. Tpi sebelum kitorang nak pi tido tuh, mcm2 game kitorang men,, memang seronok, memang penuh gelak ketawa.

N malam tu kitorang adela midnight walk, walopon hanye kat jalan raya jerh.. Tapi mcm bnde2 pelik n denda kitorg kena wat, hanya dibekalkan lilin, ngn keadaan hujannyer (time tu mmg gelap tak nampak ape).. kitorang kena guling2la, makan bawang putih mentah, minum kicap yg da perah ngn lada (yg ni sedap), kunyah limau nipis, minum budu.. (yg ni pon boleh tahan, eventho time tu ade yg cam na muntah da). Sebelum nak sampai 2 cekpoint terakhir, kitorang kumpulan 3, gabung ngn kumpulan 4, memakai strategi yg nak kehabisan lilin.. time kitorang jalan ramai, ade 2 org senior (yg terdiri SISPA 3) yg asyek buat lawak buat aku tak bole nak tahan gelak... merepek2 je dlm kegelapan, sambil2 wat countdown menunggu lilin terpadam. Sesampai cekpoint terakhir, kitorang kena duduk situ ramai2 tunggu sampai semua ke10 kump. smpai, kami pun sajeje wat LDK sndiri, memperkenalkan diri memasing dlm kegelapan.. sambil menunggu grup yg len dtg. Sambil2 tu ade je yg mrepek2.. tapi didalam keseronokan ituh, ade sesuatu yg telah memberi efek yg mendalam kedalam diri ini.. sob.. sob... kami dibasahi hujan yg agak lebat, n waktu tu mlm giler, dlm pkul 3 - 4 like that, tapi terpakse tunggu kumpulan yg len sampai gak.. Ya Allah, time tu sejuk giler, dengan basah kuyupnya kami kat atas jalan, tataw nak berlindung kt maner, sumenye dibasahi hujan... tambahan dalam kegelapan, walaupun kami menunggu ramai2... n peristiwa ini la membuatkan aku menjadi sedikit trauma dengan hujan yg lebat.. smpai balek UMT pun aku jd alert ngn hujan lebat, aku ta mampu nak kua dr dorm.

Hari ketiga 22/12/12

Time nih, kami sambung aktiviti latihan yg semalamnya, kami diberi soklan psl bantuan awal kecemasan, kalo salah kena denda, disebabkn pegawai muda kami tu sajeje nak denda kami, soklan yg mmg tade tekanan dlm kelas, habes semua, kelua, kah3! last2 ramai kena denda.. kitorang kena berendam dalm sungai.. dala sejuk giler, menyanyi dalam air bagaila.. last2 bukan jadi denda, kitorang g maen2 air sungai, sekali ngn pegawai muda tuh sekali.... simbah2 air, lawan sape bole menyelam paling lama la.. kelakar jerh..

Lepas abes aktiviti, kemas2 khemah, majlis penutup, kitorang pun balek... n time smpai UMT, HUJAN LAGI~~


Kami kumpulam 3


24/12/12 (walopon bukan hari perkhemahan)

aku just nak ceriter, UMT jadi mcm nih, ade satu moment tuh, air naek paras pinggang.. aku denga UMK pun teruk.. erm, nila jadinyer bile budak pantai barat datang pantai Timur, jakun sat.




No comments:

Post a Comment